Nyheder

IMPALA, diversitet & inklusion

Indsendt af laura@dup.nu den lør, 11/07/2020 - 13:54

Tak til vores europæiske søsterorganisation IMPALA, der repræsenterer DUP i EU for at gå forrest i arbejdet med diversitet og inklusion i den uafhængige pladeselskabssektor. IMPALA har etableret en arbejdsgruppe udelukkende til dette formål og I kan læse mere om deres tiltag, hvad angår diversitet og inklusion på deres hjemmeside her: IMPALA Diversity charter

DUP støtter kampen mod sexisme

Indsendt af laura@dup.nu den ons, 11/04/2020 - 20:01

DUP er modstandere af diskrimination af enhver karakter og dette indebærer selvfølgelig også sexisme. Vi tilkendegiver hermed vores støtte til W.A.S. Entertainments arrangement “Musikbranchen står sammen: Vi gør op med sexismen!”, der finder sted den 23. november 2020 kl. 10.00 - 15.00 på Thoravej 13, 2. th 2400 KBH NV. Invitationen findes her og vi opfordrer jer til at deltage sammen med os.

Code of Conduct

Indsendt af laura@dup.nu den søn, 11/01/2020 - 20:43

DUP ønsker at favne diversitet og inklusion - hvad angår alt fra eks. musikgenrer, typer af pladeselskaber såvel som etnicitet, seksualitet, religion, køn samt alder -  og DUP er modstander af diskrimination af enhver karakter.

Af den årsag har vi nu implementeret en Code of Conduct i vores organisation.

Den kan findes her på vores hjemmeside.

Som medlem af DUP forventes man at efterleve vores Code of Conduct i egen virksomhed. Har man brug for hjælp til at implementering af et eller flere aspekter, er man velkommen til at kontakte sekretariatet for sparring: sekretariatet@dup.nu.

DUP offentliggør ny guide om PR

Indsendt af laura@dup.nu den tir, 10/27/2020 - 18:03

Et af DUPs formål er at klæde jer medlemmer bedst muligt på i den omskiftelige og konkurrenceprægede musikbranche, I befinder jer i. Dette gør vi på mange måder, herunder bl.a. via vores kontinuerligt voksende vidensbank, hvilken du som medlem har adgang til via DUPs hjemmeside her. Indtil nu har du i vidensbanken kunne læse guides om  hhv. distribution, pladekontrakter samt synkronisering og nu kan vi endelig løfte sløret for vores nye guide om PROMOTION. 

/ DUP

New Nordic Friday special edition: DUP@SPOT

Indsendt af laura@dup.nu den fre, 05/22/2020 - 13:37

Danske Uafhængige Pladeselskaber skulle have haft en scene på årets SPOT Festival, der under normale omstændigheder ville have været løbet af stablen i starten af måneden. Her skulle en række artister udvalgt af vores lyttepanel, bestående af Dani Charlton (Amazing Radio), Portia Sabin (Kill Rock Stars) og Thomas Volmer (P3), have spillet showcases. Sådan blev det af gode grunde ikke. Istedet kan I nu lytte til de udvalgte artister hjemmefra via playlisten New Nordic Friday, hvilken playlist-community New Nordic Indie har valgt at dedikere til os. 

Vi opfordrer i øvrigt til, at I streamer så meget som overhovedet muligt, da I på den måde støtter musikere i en svær tid, hvor bl.a. livekoncerter ikke er mulige. Husk også at støtte de danske pladeselskaber og -forretninger ved at købe plader.

Værn om dét der bringer os tættere på hinanden, i en tid hvor vi er nødsaget til at holde afstand. Støt kulturen<3

-Alle os fra DUP.

DUP offentliggør medlemsguides

Indsendt af Admin den fre, 01/31/2020 - 10:17

I dag lancerer vi et projekt, som vi er meget stolte af. 

Vi kalder det slet og ret DUPs medlemsguides, og i al sin enkelthed går det ud på, at vi har udviklet en række guides, som har til formål at give jer mere viden om de vigtigste elementer i det at drive et pladeselskab.

I dag kan vi løfte sløret for 3 guides for emnerne pladekontrakter, distribution og ikke mindst synkronisering. For distributions- og synkroniserings-guidesenes vedkommende har vi taget afsæt i en række tekster, som vores engelske søsterorganisation AIM har udviklet. Disse har vi oversat og tilpasset til lokale forhold. AIM er en yderst professionel organisation, der har ca. 10 fuldtidsansatte med baggrund i den engelske pladeindustri. Advokatfirmaet Pless-Lindholm har udformet pladekontraktguiden for os.

De tre guides er tilgængelige på vores nyligt opdaterede hjemmeside nu. Når du er logget ind, finder du guidesene under menupunktet 'for medlemmer' > 'medlemsguides'.

Vi arbejder på flere guides, og vi tager meget gerne imod forslag til emner.
Det er desuden vigtigt at sige, at vi betragter vores guides som levende dokumenter, der løbende udvilkes og forbedres.

Til sidst skal der lyde et kæmpestort tak til Tuborgfondet og Merlin, der støtter udviklingen af DUPs medlemsguides - og tak til AIM for deres bidrag.

DUP inviterer til inspirationsmøde om det digitale marked

Indsendt af Admin den tir, 10/29/2019 - 10:42

I 2019-2020 lancerer Danske Uafhængige Pladeselskaber en række inspirations- og netværksarrangementer for vores medlemmer og andre interesserede. Denne nye arrangementsrække kickstartes med et inspirationsmøde fredag d. 1. november i forbindelse med den københavnske udgave af Independent Label Market, som finder sted dagen efter. 

Emnet for inspirationsmødet er “Det digitale marked; rettighedsforvaltning, distribution & marketing”, og har til formål at hjælpe pladeselskaber og selvudgivere med at navigere i en digital verden i konstant forandring ved at inspirere til, hvordan man kan holde styr på sine rettigheder, hvordan man kan udnytte digital data strategisk ift. bl.a. markedsføring, community-opbygning, distribution og salg

Eventet er sponsoreret af Merlin, de uafhængige pladeselskabers repræsentant, når der skal indgås aftaler med digitale tjenester.

Inspirationsmødet er gratis men kræver tilmelding.

Tilmelding foregår via dette link.

Om Merlin: 

Merlin er en verdensomspændende organsition, der har til formål at sikre den uafhængige sektors digitale rettigheder.   

Merlins medlemmer tæller mere end 20.000 uafhængige pladeselskaber og distributører fra over 60 forskellige lande, hvilke tilsammen udgør mere end 12% af det digitale marked.

Disse selskaber inkluderer blandt andre Altafonte Distribution, Armada Music, Beggars Group, Curb Records, Dim Mak, Domino, Eleven Seven Music Group, Entertainment One, Epitaph Records, !K7, Kobalt Music Recordings/AWAL, Mad Decent, Merge Records, mtheory, Mom + Pop, Ninja Tune, [PIAS], Redeye Distribution, Secretly Group, Symphonic Distribution, Sub Pop and Warp Records, hvem der alle repræsenter nogle af verdens vigtigste og mest succesfulde artister.

Merlins opgave er at sikre, at deres medlemmer har adgang til nyopståede streamingindtægter, og at deres rettigheder prioriteres og beskyttes korrekt. 

Siden organisationens begyndelse i maj 2008, har Merlin licenseret over 25 af de mest essentielle digitale tjenester, såsom Facebook, Youtube Music, Spotify, Deezer, Pandora,  Alibaba, NetEase og  Tencent, og har på vegne af deres medlemmer opnået og indgået et utal af aftaler i forbindelse med krænkelse af ophavsrettigheder.

Merlin har vundet ‘Independent Champion’  til A2IM Libera Awards hele 3 gange, herunder i  2015, 2016 samt 2018. Derudover er Charles Caldas, efter to år som formand for organisationen, blevet anerkendt af Billboard som værende en ud af de 100 mest indflydelsesrige personer i musikbranchen, imens Merlin er blevet udnævnt som udgivelsernes forsvar i ‘Indie Power Players’ fra 2018.

Merlin har, udover hovedkontoret i Amsterdam, både kontorer i London, New York og Tokyo. Læs mere på www.merlinnetwork.org

Independent Label Market 2019 / Copenhagen

Indsendt af Admin den tir, 09/10/2019 - 11:30

Så er det snart tid til Independent Label Market 2019 / Copenhagen! 

Independent Label Market er en tilbagevendende begivenhed, der har plade- og merchandisemarkedet som omdrejningspunkt, hvor uafhængige pladeselskaber og selvudgivende kunstnere kan præsentere deres udgivelser direkte for musikelskere i uformelle omgivelser.

Konceptet Independent Label Market udspringer fra London, og har gennem tiden spredt sig over hele Europa og USA. DUP driver den københavnske udgave i samarbejde med de engelske grundlæggere af konceptet. Markedet har til formål at give uafhængige pladeselskaber og selvudgivende artister en platform, hvor de kan fremvise deres udgivelser, for derigennem at synliggøre det store og sprudlende vækstlag der fortjener at blive set og hørt af et bredere publikum. På Independent Label Market kan de besøgende i øvrigt møde selskaberne i øjenhøjde og støtte kunsten samt formidlingen af denne direkte.

Independent Label Market henvender sig til alle, der måtte være nysgerrige på musik, og som ønsker at hylde den store kunstneriske frihed og alle de musikalske ildsjæle, som vækstlaget står for. Afholdelsen af Independent Label Market vil i kraft af den øgede opmærksomhed bidrage til at sikre musikalsk diversitet og rimelige arbejdsvilkår for kunstnere. 

Udover plademarkedet vil der være en række showcases fra en håndfuld af de deltagende labels og disses kunstnere. Herudover vil der være DJs og streetfod. Slutteligt afrundes Independent Label Market 2019 / Copenhagen med et afterparty. I kan følge med på Facebook, hvor vi løbende vil give yderligere information omkring eventet: 

https://www.facebook.com/events/666908870450732/

Independent Label Market 2019 / Copenhagen løber af stablen d. 2. november 2019 på Basement CPH (Enghavevej 42, 1674 København V). 

Har man lyst til at deltage med stand, kan man tilmelde sig via følgende link:

http://independentlabelmarket.com/get-involved/

Der tages en lav leje pr. stand, hvilket medgår til at finansiere eventet. 

De Bedste Hilsner, 

Alle os fra DUP.

Martin Mills udnævnt som forperson for WIN

Indsendt af Admin den tir, 03/19/2019 - 11:20

Martin Mills (Beggars Group) er netop blevet udnævnt som den første forperson for WIN (Worldwide Independent Network). Mills er netop fratrådt en stilling som forperson for Merlin, hvor han stadig fortsætter som bestyrelsesmedlem.

Alison Wenham, CEO hos WIN udtaler, 

“Martin Mills har været et respekteret medlem af det uafhængige musik fælleskab I årtier, og det er en fornøjelse for WIN at annoncere hans forpersonskab. Han kommer til at spille en central rolle I at sikre at vi kommunikerer med en fælles, stærk stemme."

Selv siger Martin Mills:

"Det er en ære at være den første der bliver udvalgt som forperson for WIN. De uafhængige har brug for en global stemme til et globaliseret marked, ligesom de har kunnet drage nytte af lokale stemmer tidligere. Jeg er sikker på at Alison og hendes hold vil kunne bidrage en stærk, oplyst tilstedeværelse til verdensomspændende problemstillinger, og sikre os at uafhængige interesser er stærkt repræsenteret."

WIN har som mål at indsamle informationer der kan gavne dets medlemmer, blandt andet ved at give dem et globalt overblik over nøglesager der vedrører den uafhængige sektor. Foreningen udgiver blandt andet årligt den omfattende rapport WINTEL, der behandler det globale musikmarked. DUP bidrager til denne rapport med tal fra Danmark.

Generalforsamling 2019

Indsendt af Admin den tir, 03/12/2019 - 21:29

Vi indkalder hermed til generalforsamling i Danske Uafhængige Pladeselskaber tirsdag d. 26/03/2019 kl. 16.00-18.00 i Crunchy Frogs lokaler på Nyrnberggade 29, 2300 København. 

Forslag og opstillinger til generalforsamlingen skal være bestyrelsen skriftligt i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Forslag og opstillinger sendes til bestyrelse@dup.nu

Tilmelding er obligatorisk og forgår her.

Efter generalforsamlingen byder DUP på diverse flydende forfriskninger, og vi håber I har lyst til at blive og lære bestyrelsen og de øvrige medlemmer bedre at kende.

DUP støtter ophavsretsdirektivet sammen med mere end 200 musikorganisationer

Indsendt af Admin den man, 03/11/2019 - 11:29

Vi opfordrer Europa-Parlamentet til at vedtage direktivet om ophavsret på det digitale indre marked.

Dette direktiv har længe været ønsket om at skabe velfungerende og lige konkurrencevilkår for alle aktører i den kreative sektor på det europæiske marked. Dette er en historisk mulighed. Vi har brug for et internet, der er retfærdigt og bæredygtigt for alle. 

Medunderskrivere:

1. ABK - Bulgarian Book Association
2. ADAGP - French Graphic and Visual Arts Collecting Society
3. ADEB - Belgian Publishers’ Association
4. ADNPA - Athens Daily Newspaper Publishers’ Association
5. AEC - European Association of the Higher Music Education Institutions
6. AGD - Allianz deutscher Designer
7. AG DOK - Arbeitsgemeinschaft Dokumentarfilm
8. AIKAKAUSMEDIA - Finnish Periodical Publishers' Association
9. AIE - Italian Book Publishers’ Association
10. AIM - Association of Independent Music
11. AIPA - Slovenian Institute for the Promotion of the Rights of Authors, Performers and Producers of Audiovisual Work
12. AKKA/LAA - Latvian Authors’ Association
13. AKM - Austrian Collective Management Organization for Authors, Composers and Publishers
14. ALCS - British Authors’ Licensing and Collecting Society
15. A.L.E.J. - Luxembourg Newspaper Publishers' Association
16. Alliance de la presse d’information générale - French Press Alliance
17. AMAEI- Portuguese Independent Musicians, Artists and Publishers Association
18. APEL - Portuguese Association of Publishers and Booksellers
19. API - Portuguese Publishers’ Association
20. ARI - Asociación de Revistas de Información
21. ARTISJUS - Hungarian Copyright Protection Association
22. ASOCIACIA VYDAVATATEL’OV - Slovak Press Publishers' Association
23. AUDIOCOOP
24. AUSTROMECHANA - Austrian Mechanical Rights Management
Organization for Authors, Composers and Publishers
25. BBK - Bundesverband Bildender Künstlerinnen und Künstler
26. BDZV - German Newspaper Publishers’ Association
27. BFFS - Bundesverband Schauspiel e.V.
28. BFS - German Film Editors Association
29. BIEM - Bureau international des sociétés gérant les droits d’enregistrement et de reproduction mécanique
30. Bildrecht - Austrian Artists’ Collecting Society
31. BILD-KUNST - German Visual Arts Collecting Society
32. Bildupphovsrätt - Swedish Visual Artists’ Copyright Management Society
33. BIMA - Belgian Independent Music Association
34. BONO - Norwegian Visual Artists’ Copyright Society
35. Bonus Copyright Access
36. Börsenverein des Deutschen Buchhandels e.V. - German Association of Book Publishers and Booksellers
37. BUMA - Dutch Collecting Society for Music Works
38. BVC - Bundesverband Casting e.V.
39. BVK - Bundesverband Kinematografie
40. BVM - Bundesvereinigung Maskenbild
41. BVR - Bundesverband Regie
42. CEDC - European Coalitions for Cultural Diversity
43. CEPIC - Centre of the Picture Industry
44. CFC - French Centre for the Exploitation of Copyright
45. CIAGP - International Council of Creators of Graphic, Plastic and Photographic Arts
46. CIAM - International Council of Music Authors
47. CISAC - International Confederation of Societies of Authors and Composers
48. CC - Composers Club
49. CONEQTIA - Spanish Association of Professional Press and Multimedia Content
50. Copydan Writing - Danish Collecting Society in the Text Area
51. Copyswede - Swedish Collecting Association for Authors and Performing Artists
52. Unie vydavatelů - Czech Publishers’ Association
53. DACIN SARA - Romanian Association of Cinematographic Authors and Audiovisual Workers
54. DACS - Visual Artists’ Rights Management Organization
55. DAfF - Deutsche Akademie für Fernsehen e.V.
56. DAMA - Spanish Audiovisual Authors’ Copyright Society
57. DANSKE FORLAG - Danish Publishers’ Association
58. DANSKE MEDIER - Danish Media Association
59. DeAuteurs - Belgian Copyright Collection Company
60. DEFKOM - Deutsche Filmkomponistenunion
61. De Media Federatie - Dutch Federation of Publishing and Media Companies Organization
62. Den norske Forleggerforening - Norvegian Publishers’ Association
63. Deutsche Fachpresse - German Association of Business Media
64. Deutscher Künstlerbund
65. DILIA - Czech Theatre, Literary, Audiovisual Agency
66. DJ - Danish Union of Journalists
67. DJV - German Federation of Journalists
68. DKV - Deutscher Komponistenverband
69. DOV - Deutsche Orchestervereinigung
70. DPA – Deutsche Presse-Agentur
71. DTV - Deutscher Textdichter Verband
72. DUP - Danish Independent Record Companies
73. EANA - European Alliance of News Agencies
74. EAS - European Association for Music in Schools
75. EAU - Estonian Authors’ Society
76. ECSA - European Composer and Songwriter Alliance
77. EFJ - European Federation of Journalists
78. EIBF - European & International Booksellers Federation
79. EMC - European Music Council
80. EMMA - European Magazine Media Association
81. EMU - European Music School Union
82. ENPA - European Newspaper Publishers’ Association
83. EPA - European Pressphoto Agency
84. EPC - European Publishers’ Council
85. Eesti Kirjastuste Liit - Estonian Publishers’ Association
86. Eurocinema - Cinema and Television Producers’ Associations
87. European Choral Association - Europa Cantat
88. EVA - European Visual Artists
89. Evening Standard
90. EWC - European Writers’ Council
91. FAGPRESSEN - Norwegian Specialised Press Association
92. FAPE - Spanish Federation of Journalists’ Associations
93. FEDERACION DE GREMIOS DE EDITORES DE ESPAÑA - Spanish Federation of Publishers’ Guilds
94. FEP - Federation of European Publishers
95. FER - Romanian Publishing Sector Federation
96. FERA - Federation of European Film Directors
97. FIEG - Italian Federation of Newspaper and Periodical Publishers
98. FIL - Icelandic Association of Actors and Perfoming Artistists
99. Fjølrit - Faroese Copyright Society
100. FNPS - French Specialised Periodical Publishers' Federation
101. FONO - Norvegian Association of Independent Record Companies
102. FREELENS e.V. - Verband der Fotografinnen und Fotografen
103. FSE - Federation of Screenwriters in Europe
104. GAU - Belgian General Publishers’ Group
105. GBDA - Genossenschaft Deutscher Bühnenangehöriger
106. GEMA - The German Society for Musical Performance and Reproduction Rights
107. GESAC - European Grouping of Societies of Authors and Composers
108. GESTOR - Czech Union for the Protection of Authorship
109. Getty Images
110. GEWU - Belgian Educational and Scientific Publishers’ Group
111. GZS - Slovenian Chamber of Commerce
112. HAIL - Hungarian Association of Independent Labels
113. Hauptverband des Österreichischen Buchhandels - Austrian Association of Book Trade
114. HUEPP - Hellenic Union of Editors of Periodical Press
115. HUNGART - Hungarian Management Association for Artists, Industry and Photography
116. IAF - International Authors Forums
117. IAO - International Artist Organisation of Music
118. ICLA - Irish Copyright Licensing Agency
119. IFRRO - International Federation of Reproduction Rights Organisations
120. IMAGO - European Federation of Cinematographers
121. IMPALA - Independent Music Companies Association
122. IMRO - Irish Musical Rights Organisation
123. IMPF - Independent Music Publishers International Forum
124. INDIECO - Finnish Independent Record Producers’ Association
125. INDIESUISSE - Association of Swiss Independent Music Labels and Producers
126. Initiative Urheberrecht - German Group of Associations representing Authors and Performers
127. IO - Illustratoren Organisation e.V.
128. IVARO - Irish Visual Creators’ Copyright Management Organization
129. IWP - The Polish Chamber of Press Publishers
130. Journalistförbundet - Swedish Union of Journalists
131. KEA - International Policy Research Center Specialised in Culture and Creative Industry.
132. KODA - Danish Collecting Society for Music Work
133. Konfessionelle Presse - Association of Confessional Press
134. KOPIPOL - Polish Association of Copyright Collective Administration for Authors of Scientific and Technical Works
135. KOPIOSTO - Finnish Copyright Owners Society
136. KUVASTO - Finnish Copyright Society for Visual Artists
137. LA PRESSE.BE - Alliance of Belgian Information Media
138. La Saif - French Authors’ Copyright Management Organization
139. LATGA - Latvian Association of Copyright Administration
140. LITA - Slovakian Society of Authors
141. LITERAL MECHANA - Austrian Linguistic Works Collecting Society
142. LIVE DMA - European Network of Music Venues, Clubs and Festivals
143. LLA - Lithuanian Publishers’ Association
144. Magazines Ireland - Association of Irish magazine media brands
145. MediaMusic e.V. - Berufsverband Medienmusik
146. MKKE - Hungarian Books Publishers’ Association
147. MMA - Magazine media association
148. Myndstef - The Icelandic Visual Art Copyright Association
149. NLA - British Newspapers’ Copyright Management Organization
150. NMC - News Media Coalition
151. NME - News Media Europe
152. OFA - Serbian Authors and Photographers’ Copyright Management Organization
153. On the Move
154. OOAS - Czech associations of authors of works of art, architecture and visual components of audiovisual works
155. OSA - Copyright Protection Authority for Music Works
156. OSDEL - Greek Collecting Society for Literary Works
157. PA - Press Association
158. PEN-Zentrum Deutschland e.V.
159. PIK - Polish Chamber of Books
160. PLATFORMA - Czech Association of Independent Record Companies
161. PHOEBUS - Greek Photographers’ Collecting Society
162. PICTORIGHT - Dutch Authors’ Right Organization for Visual Creators
163. PMI - Italian Independent Music Producers
164. PPA - Professional Publishers Association
165. ProLitteris - Swiss Copyright Management Society for Literature and Visual Arts
166. Publishing Ireland - Irish Book Publishers’ Association
167. REMA - European Early Music Network
168. RUNDA - Regional Association of Independent Discographers
169. SAA - Society of Audiovisual Authors
170. SABAM - Belgian Association of Authors, Composers and Publishers
171. SACD - French Society of Dramatic Writers and Composers
172. SACEM - Luxembourg Collecting Society for Authors, Composers and Publishers
173. SAZOR - Slovenian Copyright and Publishing Organization for Reproduction Rights
174. SCAM - The French Society of Multimedia Authors
175. SCHWEIZER PRESSE - Swiss Media
176. SCKN - Union of Czech Booksellers and Publishers
177. SDRM - French Society for the Administration of Mechanical Reproduction Rights
178. SEPM - Syndicate of Magazine Press Publishers
179. SFP - Polish Filmmakers’ Association
180. SGAE - Spanish General Society of Authors and Publishers
181. SIAE - Italian Authors and Publishers’ Collecting Society
182. SNE - French National Syndicate of the Publishing Sector
183. SOFAM - Belgian Visual Arts Management Company
184. SOM - Swedish Association of Independent Music Producers
185. SPAUTORES - Portuguese Cooperative for the Copyright Management of Literary and Artistic Authors
186. SOZA - Slovakian Copyright Association for Music Works
187. SSA - Swiss Authors’ Society
188. STEF - Icelandic Collective Management Society for Music Creators and Publishers
189. STM - International Association of Academic and Professional Publishers
190. STIM - Swedish Musicians’ International Music Agency
191. STOMP - Dutch Independent Labels Platform
192. SUISA - Swiss Cooperative Society of Music Authors and Publishers
193. Suomen Journalistiliitto - Finnish Journalists’ Union
194. Suomen Kustannusyhdistys - Finnish Book Publishers’ Association
195. SVERIGES TIDSKRIFTER - Swedish Magazine Publishers’ Association
196. SVF - Swedish Book Publishers’ Association
197. The Independent
198. Thomson Reuters - Reuters News Agency
199. UCMR-ADA - Romanian Collective Rights Management Organization for Music Works
200. UDJ - Union Deutscher Jazzmusiker
201. UFI - Spanish Association of Independent Music Companies
202. UNI-MEI - Global Union in the Media, Entertainment and Arts
203. UPB - The Union of Publishers in Bulgaria
204. UPFI - The Union of Independent French Phonographic Producers
205. TEOSTO - Finnish Songwriters and Composers’ Collecting Society
206. TONO - Norwegian Collection Society for Music Works
207. VDD - Verband Deutscher Drehbuchautoren
208. VdHR - Verband der Hörspielregie
209. VdO - Vereinigung deutscher Opernchöre und Bühnentänzer
210. VDZ - German Association of Magazine Publishers
211. VEGAP - Spanish Visual Creators’ Copyright Management Organization
212. Verband Bildungsmedien
213. VG Media
214. VG Musikedition - German Music Collecting Society
215. VG WORT - German Collecting Society
216. VISDA - Danish Visual Rights Society
217. VÖZ - Austrian Newspaper Publishers' Association
218. VSK - Verband der Berufsgruppen Szenenbild und Kostümbild
219. VTMÖ - Austrian Association of Independent Recording Companies, Music Publishers and Music Producers
220. VUT - German Association of Independent Music Companies
221. WAN-IFRA - World Association of Newspapers and News Publishers
222. WE MEDIA
223. W&DW - Writers & Directors Worldwide
224. YHKC - Serbian Book Association
225. ZAIKS - Polish Society of Authors and Composers
226. ZAMP - Croatian Copyright Protection Service for Music Works
227. ZAPA - Polish Union of Audiovisual Authors and Producers
228. ZVKS - Slovak Association of Publishers and Booksellers

Læs mere på Impalas hjemmeside.

Independent Label Market kommer til København

Indsendt af Admin den ons, 10/17/2018 - 11:27

Lørdag d. 3. November afholder Danske Uafhængige Pladeselskaber i samarbejde med engelske Independent Label Market den første københavnske udgave af det internationalt anerkendte plademarked, der tidligere har fundet sted i f.eks. London, Berlin, Paris, Milano, Bruxelles, Barcelona, New York, Los Angeles m.fl.

Til markedet kan man møde de uafhængige pladeselskaber og købe de nyeste udgivelser, merchandise og andre rarities direkte fra kilden. 

DUPs forperson Kristoffer Rom udtaler: "Vi håber, Independent Label Market vil bidrage til en øget bevidsthed blandt musikelskere om det kæmpestore bidrag de uafhængige pladeselskaber dagligt yder til den danske musikscene. Det er her de mest risikovillige og kunstnerisk kompromisløse investeringer finder sted, og således er scenen et uundværligt led i branchens fødekæde."

Dagen igennem vil der, udover markedet, være DJ-sets, og til at stille sulten og tørsten vil der ligeledes være mulighed for mad og drikke. Arrangementet er gratis.

Facebook event
independentlabelmarket.com
Dup.nu

 

Danske Uafhængige Pladeselskaber begræder kanallukningerne i DR.

Indsendt af Admin den tir, 09/18/2018 - 11:26

De danske radiolyttere står til at miste både P6 Beat, P7 Mix og P8 Jazz i begyndelsen af 2020 som følge af den politisk vedtagne sparerunde i DR. På TV skal DR K også lade livet. En voldsomt meget fattigere musikformidling og en svagere musikalsk fødekæde i branchen er uundgåelige konsekvenser af de varslede kanallukninger.

Den politiske kampagne for nedskæringer i DR, bl.a. anført af kulturminister Mette Bock, slog på tromme for, at public service skulle opprioriteres i DR, at institutionens tidligere status som kulturelt fyrtårn skulle genetableres på bekostning af DR som bred medievirksomhed. Men nu ser vi så, at man tværtimod netop slagter kulturelle bannerførere som DR K, P6 og P8. Uanset i hvor høj grad de resterende kanaler evner også at repræsentere den musik, som nu mangler et naturligt hjem, så må resultatet nødvendigvis blive et markant fald i omfanget af musikformidling og musikalsk bredde i DR.

Særlig DR K, P6 og P8 har været mangfoldige alternativer til den mere midtsøgende og kommercielle musikalske profil på de øvrige kanaler. Og det er i den uafhængige sektor, at denne musikalske mangfoldighed trives, understøttes og formidles. Derfor rammer kanallukningerne vores sektor hårdest af alle. Nichemusikken, den kulturelle mangfoldighed og de i forvejen voldsomt risikovillige musikere og pladeselskaber, der hver dag prioriterer kunstnerisk udvikling og fremdrift højere end salgstal, går en usikker fremtid i møde, da mulighederne for at møde sit potentielle publikum her i Danmark i fremtiden vil være langt færre.

De lukningstruede kanalers relativt beskedne driftsomkostninger taget i betragtning, får kanallukningerne til at fremstå som symbolpolitik, hvor nichen og vækstlaget fravælges til fordel for den folkelige mainstream. Det står i skærende kontrast til Public Service-aftalens krav om netop et "fokus på at stimulere dansk musikliv, herunder vækstlaget i dansk musik" og kulturministerens udtalelser om, at "DR's opgave er at levere et indhold til danskerne, som ikke går i direkte konkurrence med det, som private medier tjener deres penge på". For hvilke private aktører er det, som P6, P8 og DR K ligger i konkurrence med?

Konklusionen må være, at man ikke mener, der er behov for flere timers airplay, end de tilbageværende kanaler kan tilbyde, for at dække den bemærkelsesværdige del af dansk musik – og det er om noget et udtryk for et voldsomt overfladisk kendskab til kvaliteten og omfanget af dansk musik anno 2018.

Dagens udmeldinger fra DR vil få vidtrækkende konsekvenser for både uafhængige kunstnere og pladeselskabers levebrød.

I 2010 ville BBC lukke Radio 6 Music. Massive publikumsprotester omstødte beslutningen, og i dag er kanalen en af verdens mest respekterede kanaler for den grænsesøgende musik, med stigende lyttertal. Om noget tilsvarende kan opnås i Danmark er umuligt at sige på forhånd, men vi i DUP opfordrer i hvert fald alle musikelskere til at råbe så højt og klogt som muligt om de tragiske konsekvenserne af de varslede kanallukningerne.

Læs hele Public Service-aftalen her.

Artikler om emnet med indspark fra dup: GaffaJyllands-Posten

Europaparlamentet stemmer for en copyright-reform

Indsendt af Admin den ons, 09/12/2018 - 11:25

Europaparlamentet har i dag stemt for at gå videre med en reform af copyright-lovgivningen. Det skete med overvældende vægt på ja-siden med 438 stemmer, mens 226 stemte imod og 39 slet ikke stemte. 

Reformen har længe været et stort diskussionsemne i den europæiske uafhængige musikbranche, og det er derfor med lettelse vi ser på dette resultat. Resultatet deraf kan blive en afslutning på det man i branchen kender som The Value Gapubalancen mellem forhandlingsstyrken i nogle onlinetjenester sammenlignet med små og mellemstore virksomheder. 

Næste skridt er nu at parlamentet begynder forhandlinger med medlemslandene og den europæiske kommission for dermed at kunne nå frem til et færdigt resultat, en proces der kan være afsluttet mod udgangen af året.

EU klar med nyt lovforslag

Indsendt af Admin den tir, 05/01/2018 - 11:24

Et nyt lovforslag blev offentliggjort d. 26/4-2018  som en del af EU's bud på at sikre, at Europas digitale marked fungerer korrekt.

De nye regler vil hjælpe med at løse “the value gap", ubalancen mellem forhandlingsstyrken i nogle onlinetjenester sammenlignet med små og mellemstore virksomheder. Disse gatekeepers udøver stor magt overfor leverandører, og også over konkurrenter.

EU har allerede anlagt en stærk profil over skatter og andre problemer, der giver anledning til bekymring i onlineverdenen, og lovgivning om erhvervspraksis er den seneste tilføjelse. I musikbranchen tegner de uafhængige pladeselskaber sig for 80% af den musik der bliver udgivet i dag, men bliver ofte præsenteret for "take it or leave it” vilkår, der ikke opfylder acceptable standarder. 

Forhandlingstaktikker der inkluderer trusler mod at fjerne indhold eller blokere adgang ses ofte, som de også gør i andre sektorer. Nogle af IMPALAs mindre medlemmer har endda oplevet ensidig opsigelse af adgang til vigtige værktøjer, såsom partnerprogrammer, der tillader indtægtsgenerering af indhold på platforme.

Helen Smith udtaler: 

"Det er et velkomment skridt, der understreger, hvordan EU fører føringen for at sikre, at onlinetjenesterne opfører sig retfærdigt. For at være fuldt effektive bør lovgivningen også præcisere, at der er en generel forpligtelse for tjenester til at opføre sig på en retfærdig rimelig, objektiv og ikke-diskriminerende måde samt at give bedre adgang til data. "

Nye regler om ophavsret bliver også diskuteret i denne uge af medlemslandene. Et af formålene med denne lovgivning er at tage fat på “the value gap“ mellem ulicenserede eller underlicenserede platforme for brugeropload og korrekt licenserede tjenester som de europæiske ledere Spotify og Deezer. 

Denne lovgivning vil også være afgørende for det digitale marked. Nogle medlemsstater ønsker ikke kun at adressere ophavsret, men også ansvar derfor og søger at indføre en ny “safe harbour” (ud over hvad der allerede findes i e-handelsdirektivet). "Det ville fuldstændigt tilsidesætte formålet og ville sætte EU i strid med internationale love om ophavsret. Vi har en sådan mulighed en gang per generation for at gøre det på den rigtige måde. Europas kulturelle sektorer forventer at EU tager føringen over hele verden og sige nej til en ny safe harbour ", kommenterede Helen Smith.

Wintel 2018

Indsendt af Admin den ons, 04/18/2018 - 11:27

2018-udgaven af den globale analyse af den uafhængige sektor WINTEL er offentliggjort. Uafhængige producenter har nu en markedsandel på hele 39.9% og deres generelle omsætning er steget med 11.3%. Streamingindtægterne alene er steget med 46%.

WINTEL 2018 er den tredje udgave af Worldwide Independent Networks kortlægning af den globale uafhængige sektor på ophavsrets-niveau (fremfor distributionsniveau). Den nye rapport er bestilt af WIN for at analysere den globale økonomiske og kulturelle gennemslagskraft i den uafhængige sektor. Analysen er udarbejdet af Mark Mulligan fra MIDiA Research og rapporten er forfattet af Music Ally. Resultaterne er udgjort af data fra 33 lande og er mest omfangsrige kortlægning af den uafhængige sektor nogensinde.

Rapporten afslører at de uafhængige øgede deres markedsandel fra 38.4% i 2016 til 39.9% i 2017 gennem en vækstrate, der overstiger majorselskabernes, hvis omsætning blot steg med 9.7% i samme periode. Det er også værd at bemærke, at de uafhængiges vækst (11.3%) også har udkonkurreret markedets samlede vækst (10.2%). Den globale omsætning i den uafhængige sektor steg fra $6.2 mia. i 2016 til $6.9 mia. i 2017. 

En af de store vækstmotorer har været de spirende nye markeder, hvor f.eks. Kinas vækst har været på hele 36%, Asien og Australien har i det hele taget vokset med 5.4%, og streaming har isoleret set vokset med 38% i territorierne, imens Latinamerika er bannerførere med en generel vækst på 17%, herunder en streaming-vækst på næsten 50%.

Det er essentielt af huske på, at WINTEL fokuserer på ophavsret, altså hvem der ejer indspilningerne, og ikke blot distributionsretten, da sidstnævnte giver et misvisende billede, idet en del uafhængigt repertoire distribueres af major-selskaber. Tages dette parameter ikke i betragtning, vil man få et resultat, hvor uafhængigt repertoire fejlagtigt medgår i grundlaget for majorselskabers markedsandel.

Markedsandele har ikke kun betydning for rapporter som WINTEL, men også for de forskellige sektorers forhandlingsevne hos f.eks. digitale tjenester som Spotify og Apple Music, hvilket blot yderligere understreger behovet for korrekte opgørelser.

Ved udgangen af 2017 havde digitale musiktjenester 176 millioner abonnenter til sammenligning med 64 millioner i 2016, en stigning på 175%. Denne vækst afspejles kun i nogen grad hos de uafhængige, hvis streaming-indtægter steg med 46%. I takt med at fysiske salgstal fortsat falder, forventes streaming at udgøre mere end halvdelen af de uafhængiges omsætning indenfor en overskuelig fremtid. DUPs forperson Kristoffer Rom udtaler: 

"Selvom en streaming-vækst på 46% for de uafhængige er markant, så er det vigtigt, at også vores sektor oplever en ligeså kraftig vækst som tjenesterne selv, der voksede med hele 175%. Og vi kan desværre konstatere en tendens, at det internationale repertoire får en større og større markedsandel end det danske på streaming-tjenesterne. Derfor er den uafhængige sektor i et lille land som Danmark under et stort pres - et pres der i øvrigt ikke bliver mindre af, at man har valgt at lukke de radio-kanaler, der spiller allermest uafhængig musik. Den globale uafhængige sektor stortrives på mange måder, ligesom danske selskabers eksportmuligheder nok aldrig har været bedre - men på den nationale scene går den uafhængige sektor store udfordringer i møde i en virkelighed, hvor musikmedierne er færre end nogensinde og det internationale repertoire fylder mere end nogensinde".

47% af de adspurgte pladeselskaber har dog svaret, at streaming er en positiv faktor for deres likviditet, hvilket er med til at understrege af den uafhængige model, hvor man investerer i langsigtet artistudvikling og i albumformatet, kan være en fordel også i det digitale marked og ikke kun en risiko. Hvor major-selskaber ofte fokusere deres markedsføring på at breake enkeltstående tracks investerer de uafhængige på den lange bane uden at miste bæredygtigheden.

Denne tilgang afspejles i et andet interessant resultat i WINTEL: Hele 77% af kunstnere, der er signet til uafhængige selskaber. har fornyet deres aftaler med selskaberne. Dette er et utvetydigt udsagn om den kunstnervenlige tilgang i sektoreren. Tilsvarende har 42% af de ansatte på uafhængige selskaber arbejdet på selskabet siden dets stiftelse, hvilket skal ses i lyset af, at det gennemsnitlige uafhængige pladeselskab i 2017 var 14.9 år gammelt.

Der gemmer sig et spændende stilbillede af det moderne uafhængige pladeselskab i dataen i WINTEL - det gennemsnitlige label har 13.6 fuldtidsansatte, 3.2 deltidsansatte og 97.6 kunstnere i sit katalog.

Det giver desuden mening at reflektere over, hvad der definerer et uafhængigt selskab i 2018. Begrebet er under konstant forandring, og nu tæller det også selvudgivende kunstnere, der udgiver sin musik gennem samarbejder med distributører. Selvudgivende kunstneres omsætning steg fra $94 mil. i 2016 til $101 mil. i 2017, og i takt med at disse kunstnere etablerer hold omkring sig, der udfører pladeselskabs-lignende opgaver, forventes deres markedsandel at vokse betragteligt fremadrettet.

Alison Wenham, CEO i WIN udtaler: 

“As 2018 draws to a close, we are delighted to publish the third edition of the annual WINTEL report, which highlights the global independent market share increasing to an astounding 39.9% in 2017 a figure that outstrips both the major labels and overall music sector.  There are numerous interesting outcomes from this survey but one thing that really stood out for me is the fact that 76% of artists are choosing to renew their contracts with their labels, which shows  that the indies are forging great bonds with those they represent. It has been another turbulent twelve months for our industry on a lot of levels but we have emerged with powerful new legislation to protect our businesses, fantastic growth in some unexpected territories and increasing support from music fans who have continued to enjoy and engage with the amazing music coming out of the worldwide independent community.”

Martin Mills, forperson i WIN og grundlægger af Beggars Group supplerer:

““With two out of every five ‘purchases’ of music going to the independent sector, now may be a good time to draw breath and celebrate this incredible achievement. In an era in which diversity of all kinds is prized, yet consolidation is the norm, for a cultural sector such as music to achieve such remarkable diversity of both art and business models is truly extraordinary, and due in no small part to our ability to be strong together through our collective organisations.” 

Læs hele rapporten her.

Merlin åbner for handel med Kina

Indsendt af Admin den ons, 04/11/2018 - 11:24

Non-eksklusivt partnerskab mellem NetEase, Alibaba og Tencent skaber langsigtet fundament for verdens vigtigste uafhængige pladeselskaber.

Merlin, verdensomspændende digitale rettighedsagentur for den uafhængige pladebrnache, har i dag annonceret sin første deltagelse i det hurtigt udviklede kinesiske musikmarked - en række strategiske non-eksklusive licenspartnerskaber med landets fem førende digitale musiktjenester: NetEase Cloud Music (NetEase Cloud Music NetEase Cloud Music), Xiami (Ali Music Group), QQ Music, Kugou og Kuwo (alle Tencent Music Entertainment).

Aftalerne ændrer licens landskabet og skaber en ny vej til uafhængige musikvirksomheder, der ønsker at komme ind på det kinesiske marked.

I flugt med Merlins mission om at udvikle en langsigtet, bæredygtig og global digital musikbaseret musikvirksomhed, er hvert partnerskab unikt struktureret med incitamenter til at opbygge ny infrastruktur til fremme af fremtidig vækst og at en give nøjagtig brugsrapportering sammen med betydelige markedsføringsmuligheder for Merlin-medlemmer .

Det banebrydende sæt af tilbud vil gøre det muligt for Merlins globale medlemskab direkte at nå et estimeret nyt publikum på halv en milliard mennesker – Et marked som repræsenterer 90% af alle digitale musikbrugere i Kina.

Det vil også i høj grad udvide rækkevidden og mangfoldigheden af ​​musik, der lovligt tilbydes på det kinesiske marked, og betyde at musik fra de mest succesfulde og unikke uafhængige kunstnere, er lovligt tilgængeligt i Kina for første gang. 

Charles Caldas, Merlin CEO, udtaler:

"Dette er et spændende nyt kapitel for Merlin. For første gang vil repertoire fra verdens førende uafhængige pladeselskaber være lovligt tilgængelige på tværs af Kinas fem mest fremtrædende musik services. Det glæder mig, at NetEase Cloud Music, Ali Music Group og Tencent Music Entertainment deler Merlins tillid og håb om at udvikle en ny markedsfortælling. Frem for alt er Merlin-medlemmerne nu unikt placeret til at drage fordel af et sæt virkelig transformative partnerskaber, der vil fremskynde væksten i en af ​​verdens mest spændende og hurtigt udviklede markeder. "

Merlins medlemmer omfatter førende uafhængige virksomheder fra hele verden. Samlet repræsenterer de det mest værdifulde sæt rettigheder uden for de tre store pladeselskaber på det globale optagede digitale musikmarked.

Den tyske duo Gurr vinder IMPALA’s European Album of the Year Award

Indsendt af Admin den lør, 03/31/2018 - 11:22

“In My Head” af den tyske duo Gurr, udgivet på Duchess Box Records, har vundet IMPALA’s prestigefyldte årlige album pris.

Prisen der hylder årets bedste udgivelse fra et uafhængigt pladeselskab er nu nået til 8. udgave. De 22 nominerede i år inkluderer kunstnere fra hele europa inklusiv slovenske Širom (Tak:til), den franske rapper Orelsan (Wagram Music), det hviderussisks post-punk band Super Besse (I Love You Records) og det britiske talent King Krule (XL Recordings).

“In My Head” er Gurr’s debutalbum og har allerede modtaget en pris fra DUP's tyske søsterorganisation VUT for bedste album i 2017. 

I forbindelse med prisen udtaler Gurr:

"Vi blev så stolte da vi fik beskeden om at vi havde vundet! Vi optog albummet med penge vi lånte og som vi havde sparet op fra vores turne-aktiviteter. Uden Duchess Box Records ville vi aldrig have kunnet få albummet så meget ud, som vi har gjort. Vi har turneret over hele Europa og har også været i USA - det er vildt år der ligger bag os"

“In My Head” blev udgivet af det tyske label Duchess Box Records baseret i Berlin. Grundlægger Grant Box udtaler: "jeg blev blæst væk af albummet med det samme jeg hørte det. Vi skabte en international markedsføringskampagne meget tidligt før dets udgivelse, hvilket ikke er den sædvanlige strategi for et tysk guitar-band udgivet på et nyt uafhængigt pladeselskab, men vi viste at vi havde noget specielt mellem hænderne her." 

Om årets uafhængige album
Prisen for årets uafhængige album startede I 2010 for at markere Impala's 10 års fødselsdag. Denne  pris viser bredden og alsidigheden I den uafhængige talentmasse over hele europa. Vinderen bliver udvalgt på basis af de bedste nationale og internationale bud, fra Impalas enkelte medlemmer. Tidligere vindere inkluderer Agnes Obel, José Gonzalez, Caribou, Guadalupe Plata, The xx, Adele og Efterklang.

Forpersonernes Årsberetning for 2017

Indsendt af Admin den tir, 03/27/2018 - 11:22

Til dem som ikke var til stede på årets generalforsamling kan formandsberetningen v. Kasper Find & Kristoffer Rom læses nedenfor.

SPOT Festival

DUP kuraterede og præsenterede igen i 2017 en scene samt et label-område på Spot Festival, hvilket forløb godt. Projektet fortsætter i 2018, hvor en ekstern projektkoordinator vil optimere præproduktion, afvikling og markedsføring.

Roskilde Festival

Vi etablerede et label-område på Roskilde Festival igen i 2017 - denne gang under hele festivalen. Opvarmningsdagene gav det klart højeste aktivitetsniveau for deltagerne, end da vi rykkede ind på pladsen pga. at en større konstruktion umiddelbart foran boden gjorde den svær at få øje på for forbipasserende. Forhåbentlig kan en bedre placering og markedsføring på selve festivalen i 2018 gøre, at vi også kommer til at have en en masse aktivitet derinde. 

Independent Label Market

Vi har rejst penge til at afholde et Independent Label Market i København, og vi vender tilbage hurtigst muligt med mere nyt herom. Vi forventer, at det kommer til at foregå i efteråret 2018.

IMPALA

Vi deltog i 5 bestyrelsesmøder i Impala samt generalforsamlingen i 2017. Af særligt fyldige samtaleemner kan vi nævne The Value Gap, Independent Album of the Year, Fair digital deals declaration update, EU copyright reform, Impala Funding, TA-funding mv..  

I begyndelsen af 2018 blev en arbejdsgruppe, som består af de 14 nationale pladeselskabsorganisationer, desuden etableret, så vi bedre kan sparre med hinanden om de fælles udfordringer vi har.

Win

Vi deltager løbende i Worldwide Independent Networks aktiviteter. Herunder at levere data og og besvarelser til Wintel-rapporten og at sidde i WINs performance rights-arbejdsgruppe, som vi i 2017 deltog i 2 telefonkonferencer omkring.

Gramex

2017 var året hvor DUPs formandskab markerede sig på den politiske og organisatoriske “kampplads” for første gang. På overskriftsniveau resulterede det i yderligere ca. 4 mio. dkk til distribution fra Gramex til ej-ifpi medlemmer samt i en tættere dialog med Ifpi og Gramex’ ledelse om vores holdninger til driften af Gramex og især organisationens fordelingsgrundlag og magtfordeling. 

Disse ting har vi brugt ualmindeligt store ressourcer på. Vi har holdt talrige møder, etableret og leveret i DUP/Ifpi-arbejdsgrupper med henblik på at finde fælles og fair løsninger.

The Value Gap

Værdikløften mellem de gængse digitale tjenester som Spotify, Apple Music mv. på den ene side og så tjenester som f.eks. YouTube og Soundcloud på den anden side er efterhånden blevet døbt The Value Gap i den internationale musikpolitik. DUP er grundlæggende af den holdning, at teknologivirksomheder bag disse tjenester skal betale for deres brug af musik på lige fod med almindelige streaming-tjenester - også selvom en stor del af deres indhold er brugergenereret. Dernæst mener vi, at man på YouTube bør kunne styre, hvilke annoncører man tillader på sine videoer.

I løbet af 2017 har vi diskuteret dette med vores internationale netværk, og gjort vores til at danske politikere som Jens Rohde, Morten Messerschmidt, Bendt Bendtsen, Jeppe Kofoed, Morten Helveg, Christel Schaldemose, Anders Vistisen m.fl. er bekendte med problematikken. Vi vil gerne understrege, at vi ikke er imod brugergenereret indhold, vi mener blot der skal betales for den.

DR

Vi mener fortsat, at DR spiller en central rolle for dansk musikliv og vores medlemmer. I november 2017 forfattede vi derfor et åbent brev, der giver opbakning til et stærkere DR fremfor at bidrage til tidens politiske tendens om nedskæringer i DR.

New Nordic Indie

I fællesskab med vores nordiske søsterorganisationer har vi etableret en række playlister under navnet New Nordic Indie, som hver uge opdateres med ny uafhængig musik kurateret af musikjournalister. New Nordic Indie har i skrivende stund godt 5300 følgere på tværs af sociale medier og streamingtjenester.

Medlemsudvikling

  • 2017 - 114 medlemmer (heraf 70 aktive)
  • 2016 – 103 medlemmer (heraf 59 aktive) 
  • 2015 – 93 medlemmer 
  • 2014 – 81 medlemmer 
  • 2013 – 55 medlemmer 
  • 2012 – 40 medlemmer

DUP i medierne

DUP klar med årets program til SPOT Festival

Indsendt af Admin den tor, 03/22/2018 - 11:21

Danske Uafhængige Pladeselskaber præsenterer igen i år et stærkt og alsidigt line-up på årets SPOT Festival. Koncerterne finder sted d. 11 og 12 maj i Filuren, Musikhuset, og der er planlagt i alt 10 koncerter fra aktuelle danske artister.

Følelsesmæssigt kommer publikum til at gennemleve alt fra indetrængt aggression i fuldt udbrud gennem Collider’s (Escho) drømmende og selvopofrende støjrock, til melankolsk og dybdegående eftertænksomhed med med Marie-Louise Munck’s (Danish Music Entertainment) sublime sangskrivning.

I den rockede del befinder sig også The Love Coffin (Flammekaster Records). Bandet gjorde deres gennembrud med en meget omtalt og anmelderrost koncert på Roskilde Festival i 2017, som efterfølgende blev omtalt i Undertoner som ”[...] landets bedste leverandør af dystopisk, støjende rock, da de med en vanvittig, hypnotiserende midnatsperformance flænsede sig vej direkte ind i sjælen.

Roxy Jules (Nordic Music Society) er tilbage med et fjerde studiealbum, som publikum kan få forsmag på, hvor hovedingredienserne består af støjende melodiske guitarfigurer og gritty elektroniske beats. Det Københavnske garage-pop/no wave band Felines gør også et længe ventet come-back, med en EP på trapperne, som udkommer Crunchy Frog der også præsenterer SPOT-gengangeren ONBC i år, som i efteråret hittede med singlerne ”Tombstone” og ”Pitch Black Night” på P6 BEAT.

I det eksperimenterende hjørne finder vi IKI (Danish Music Entertainment), en grænsesøgende vokalgruppe bestående af 5 kvinder, som udforsker det kønsløse og mytologiske på deres nye album Oracle. I MALMØ’s (Songcrafter Music) sangunivers er denne karakteristiske nordiske følelse også allestedsnærværende, og giver associationer til kunstere som Eivør, Björk og Under Byen.

Line-uppet rummer også helt nye kunstnere som Crush (Tambourhinoceros). Bag synonymet står Anne Sofie Salomon, som de sidste 3 år har arbejdet instenst med soloprojektet, som indtil videre kun kan opleves live. Fans af Joanna Newsom, El Perro Del Mar, Angel Olsen m.fl. vil ikke gå forgæves.

Den særligt produktive Rasmus Bak aka. Musik Til Mor (Aftenrutine) gæster også scenen med et særligt en-mands show, hvor sammenspillet med sig selv udforskes, samtidigt med at illusionen af et band skabes gennem præ-inspillede guitarer.

Under festivalen vil artister og labels være at møde i DUP’s pladebutik, som holder åbent fra 16-22 både fredag og lørdag.

Vækstfonden sikrer risikovillig kapital til kreative og kulturelle erhverv

Indsendt af Admin den man, 03/12/2018 - 11:28

En ny aftale mellem Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond, EIF, skal bidrage til at sikre yderligere kapital til kommercielle danske virksomheder inden for de kreative og kulturelle erhverv. Samlet giver aftalen mulighed for finansieringer for op til 300 mio. kr., hvilket vil betyde lån til op mod 80 virksomheder. Netop øget adgang til risikovillig kapital var blandt anbefalingerne fra Vækstteam for kreative erhverv til regeringen i oktober 2018.

Læs mere på vækstfondens hjemmeside.

22 kunstnere er med i opløbet om prisen for bedste uafhængige Europæiske album

Indsendt af Admin den tor, 03/08/2018 - 11:19

Den ottende udgave af IMPALAs European Album of the Year Award har nomineret 22 kunstnere fra 19 forskellige lande til at modtage den hæder, der sidste år tilfaldt danske Agnes Obel.

I år inkluderer listen over nominerede navne både spændende nyere navne som danske D/TROIT, tyske Guur og Portugisiske Surma på den ene side og etablerede internationale stjerne som The XX, Loney Dear og Xoel López på den anden side.

Engelske Beggars Group har intet mindre end fire navne på listen i form af King Krule, Aldous Harding, The XX og Ibeyi.

De nominerede kunstnere understreger også IMPALAs arbejder i balkan-området da listen også omfatter f.eks. Chui i Jazz orkestar HRT fra Kroatien og Sirom fra Slovenien. 

Helen Smith fra IMPALA kommenterer:

"Det er en fantastisk shortlist fra hele Europa inkl. Balkan, hvor vi netop er hjemvendt fra efter at have deltaget i Ment festivalen. Blandingen af nye og etablerede navne er god, og det bliver en tæt finale”.

Man kan lytte til de nominerede album via playlisten her, såvel som til en kortere single- baseret playliste her.

Afstemningen om prisens endelige modtager er igang nu og vinderen afsløres senere i marts.

De nominerede album er følgende:

  • ALDOUS HARDING – Party (4AD)

  • ANDRÉ HAZES – Wijzer (8Ball Music)

  • CEZINANDO – Noen ganger og andre (111KLUBB)

  • CHUI I JAZZ ORKESTAR HRT – Chui Ovu Glazbu (Dancing Bear)

  • COEZ – Faccio un casino (Coez / Undamento)

  • D/TROIT – Soul Sound System (Crunchy Frog)

  • FEVER RAY – Plunge (Rabid Records)

  • GURR – In My Head (Duchess Box Records)

  • HANGSZERSIMOGATO – Varazslasok (Egyseg Media)

  • IBEYI – Ash (XL Recordings)

  • KAUKOLAMPI – 1 (Svart Records)

  • KING KRULE – The Ooz (XL Recordings)

  • LAURA MARLING – Semper Femina (More Alarming Records)

  • LONEY DEAR – Loney Dear (Real World Records)

  • MARKO LOUIS – Beskraj (Lampshade Media)

  • MILLIONAIRE – Sciencing (Unday Records / N.E.W.S.)

  • ORELSAN – La fête est finie (7th Magnitude / 3ème Bureau / Wagram Music)

  • ŠIROM – I Can Be A Clay Snapper (Tak:til)

  • SUPER BESSE – La Nuit* (I Love You Records)

  • SURMA – Antwerpen (Omnichord Records)

  • THE XX – I See You (Young Turks)

  • XOEL LOPEZ - Sueños y Pan (Esmerarte / Altafonte)

Om the Independent Album of the Year Award
Prisen blev lanceret i 2011 sammen med en pris for Outstanding Contribution to European Music for at markere IMPALAs 10-års jubilæum. Prisen fremviser kvaliteten og diversiteten i den uafhængige sektor i Europa. Vinderen udvælges på baggrund af et helt åbne nomineringer fra lokale musikorganisationer fra hele Europa. Tidligere vindere tæller bl.a. Agnes Obel, José Gonzalez, Caribou, Guadalupe Plata, The xx, Adele og Efterklang.

IMPALA er sat i verden for at repræsentere uafhængige selskaber og disses nationale brancheorganisationer på et europæisk niveau. De uafhængige er musikbranchens førende innovatører og opdagere af ny musik – de udgiver 80% af alle nye udgivelser og små og mellemstore virksomheder udgør 80% af Europas jobmuligheder 

Wintel 2017

Indsendt af Admin den ons, 10/25/2017 - 11:17

Wintel 2017 er en ny undersøgelse af den uafhængige sektor på en global skala, der fastslår, at uafhængige pladeselskaber har en markedsandel på 38,4% og omsætter for mere end 37 millarder kroner.

Download Wintel 2017 her.

Det er anden gang, at rapporten Wintel anskueliggør den uafhængige pladebranches markedsandele. Et vigtigt udgangspunkt for rapporten er, at markedsandelene opgøres efter copyright og ikke på distributionsniveau. Dette giver et retvisende billede, i modsætning til når uafhængige udgivelser i forskellige sammenhæng tilskrives major-selskaberne, blot fordi det pågældende pladeselskab er distribueret af et majorselskab.

Rapporten er kommet til verden på foranledning af WIN (Wordwide Independent Network), der er en sammenslutning af DUP og vores søsterorganisationer verden over med hovedsæde i London. Wintel 2017 er udarbejdet af Mark Mulligan fra MIDiA Research og redigeret af Dave Roberts fra Music Business Worldwide.

660 pladeselskaber og distributører har leveret data til undersøgelsen, der således er den mest omfattende kortlægning af den uafhængige sektor nogensinde.  

Det skal igen understreges, at rapporten fokuserer på rettighedernes ejerforhold og ikke på distributionsforhold. Det er et centralt forhold idet majorselskaberne typisk inkluderer omsætning fra distribuerede udgivelser i deres egne opgørelser over markedsandele. Det anslås at værdien af uafhængige udgivelser, der distribueres gennem majorselskaberne, løber op i ca. 7.5 millarder kroner, og dermed forvrænges billedet af markedet markant, hvis man ikke tager højde herfor.

Det er også vigtigt, fordi markedsandelen bruges af de førende digitale musikvirksomheder som Apple, Google og Spotify i forhandlinger med den uafhængige sektor og er således ofte medbestemmende for niveauerne for vederlag, som disse virksomheder betaler til rettighedshavere.

De vigtigste resultater fra årets Wintel-undersøgelse tæller bl.a., at den globale markedsandel af uafhængige pladeselskaber steget siden 2015 med 0,9% til 38,4%, hvilket svarer til en omsætning på 37 millarder kroner i 2016. Det er en stigning på 6,9% i de foregående 12 måneder. Selv om den globale uafhængige markedsandel steg med 0,9% til 38,4%, var ændringerne på landeniveau lige så mangfoldigt som billedet af markedsandelene.

Den amerikanske pladeindustri oplevede det største udsving til fordel for uafhængige, en stigning på 1,7% til en samlet markedsandel på 37,3%. De Sydkoreanske uafhængige pladeselskaber øgede deres greb på det koreanske marked yderligere med en stigning på 0,6% til 89,1%. Den uafhængige andel faldt en anelse i Japan, der så en nedgang på 0,3% til 63,3%, og hvor en række førende lokale virksomheder registrerede betydelige indtægtstab i 2016.

Mange europæiske markeder inkl. nøgleområder som Storbritannien og Tyskland, så den uafhængige markedsandel dale en smule på trods af en samlet omsætningsvækst. 

Rapporten gør det klart, at digital musik og streaming i særdeleshed fortsat skaber spændende muligheder for uafhængige pladeselskaber, og at uafhængige pladeselskaber i næsten alle lande fortsat har en højere markedsandel på streaming end de fysiske formater. Det er på grund af streaming, at den verdensomspændende pladebranche har haft sit andet år i træk med vækst (5,9%) i 2016. Før 2015 var det 15 år med nedgang...

Isoleret set voksede streamingindtægterne med 60,4% i 2016. Det står nu for 59% af alle digitale indtægter, mens de digitale formater som helhed nu står for 50% af det samlede marked. De uafhængiges indtægter fra streaming steg med 80,4% i 2016 og nåede op på ca. 13,3 milliarder kroner. Denne vækst var lidt større end de 78%, hvormed hele pladebranchen voksede, og dermed steg de uafhængiges markedsandel af streaming med 0,6%, fra 39,4% til 40%.

Rapporten bærer vidne om endnu et imponerende år for uafhængige verden over og beskriver også sektorens fortsatte betydning for den lokale kultur og de udvidede beskæftigelsesmuligheder i freelance-sektoren, der tjener det uafhængige fællesskab.

Alison Wenham, CEO for WIN, udtaler:

"WINTEL 2017-rapporten fortæller historien om endnu et stærkt år for den uafhængige sektor. Sektoreren har haft solid vækst generelt og har set en forbløffende stigning i streamingindtægter. Begge er tendenser, vi er overbeviste om, vil fortsætte. Det er vigtigt, når man tænker på det globale marked for uafhængig musik, at vi fortsætter med at bruge ejerskab snarere end distribution som beregningsmetode. Når de store selskaber påberåber sig markedsandel gennem distribuerede title fordrejes det uafhængige markeds egentlige værdi og danner et fejlagtigt billede af vores fantastiske sektors vækst og vitalitet. "

Martin Mills, grundlægger af Beggars Group (4AD, XL m.fl.) og VP i WIN kommenterer:

"Det taler sit meget tydelige sprog om den iværksætterånd de uafhængige besidder og om offentlighedens ønske om musikalsk mangfoldighed, at selv i disse tider, der domineres af store globale virksomheder, går næsten 4 ud af hver 10. krone til den uafhængige sektor. ”

Og Kees Van Weijen, præsident for IMPALA supplerer:

"Det forenede Indie-community, dets pladeselskaber og kunstnere har en fantastisk mangfoldighed i sine udgivelser i alle musikalske genrer som vist i årets Wintel-rapport"

Helen Smith, administrerende formand for IMPALA: 

"Statistikker er afgørende, de understreger virkeligheden for den uafhængige sektor."

Richard James Burgess Ph.D., CEO for A2IM og Vice President of WIN: 

"Det er virkelig glædeligt at se både den amerikanske og globale uafhængige markedsandel stige igen. Vi skal fortsætte med at stræbe efter lige vilkår, hvor de bedste udgivelser stiger til toppen. Selv når vi fejrer vores sektor, må vi forblive årvågne. Vi kæmper vores vej ud af et dybt hul skabt af misbrugere af ophavsretten, og vi har en lang stigning forude for at få indtægterne til både skabere og pladeselskaber tilbage til, hvor de hører hjemme. "

DUP sikrer ca. 4 mio. til den uafhængige sektor

Indsendt af Admin den fre, 06/23/2017 - 11:16

Tidligere i år var en del af DUPs ledelse og medlemmer til generalforsamling i Gramex.
 
Under vores forberedelser opdagede DUP en uhensigtsmæssighed i fordelingsgrundlaget hos producenterne, der gik udover pladeselskaber, der ikke er medlem af Ifpi.

Derfor er Gramex nu gået 2 år tilbage i regnskaberne og har hentet ca. 2 mio. fra IFPI-selskaber i 2015 og yderligere ca. 2 mio. i 2016, som vil blive fordelt blandt alle ikke-IFPI medlemmer. Så i alt er ca. 4 mil på vej til vores sektor.

De uafhængige vil således også fremadrettet vil modtage ca. 5% mere af de påvirkede puljer end, hvis ikke DUP havde opdaget denne fejl. 
 
DUP fortsætter vores arbejde på området, da vi mener, at der er endnu mere at hente til vores sektor, politisk og økonomisk.

Vi kan kontaktes på formand@dup.nu for flere oplysninger.

Generalforsamling i Gramex

Indsendt af Admin den ons, 05/17/2017 - 11:16

Gramex' årlige generalforsamling nærmer sig. Der er vigtige beslutninger på dagsordenen, så der lyder en højlydt opfordring herfra til at deltage. Læs mere i linket om tilmelding (deadline d. 24. maj), brevstemmer (deadline d. 17. maj) og stemme v. fuldmagt. Læs mere her.

Programmet til Spot Festival ligger klar!

Indsendt af Admin den tor, 03/30/2017 - 11:15

Det er en fornøjelse at præsentere DUP-scenens program til Spot Festival, der igen består af en række meget spændende danske artister. Scenen er på Filuren i Musikhuset, og vi vil ligesom de foregående år have en stand ude foran hvor man kan møde den uafhængige pladebrance. 

FREDAG 
16:00 - 16:30     Turquoise Sun
17:30 - 18:00     Teenage Love
19:00 - 19:30     Mono Mono
20:30 - 21:00     Darling Don't Dance
22:00 - 22:30     Vesper

Lørdag 
16:00 - 16:30     Son of Caesar
17:30 - 18:00     Outer Region
19:00 - 19:30     In Memoirs
20:30 - 21:00     Childrenn
22:00 - 22:30     Excelsior

Agnes Obel modtager Europæisk indie-pris

Indsendt af Admin den tor, 03/23/2017 - 11:14

Som Jyllands-posten fortæller, så har IMPALAs bestyrelse udvalgt Agnes Obels nyeste album Citizen of Glass som årets bedste uafhængigt udgivne album. 

Vi i DUP er stolte af, at en dansk artist modtager prisen (igen), og vi ønsker Agnes Obel et stort tillykke.

Helen Smith fra Impala udtaler: 

»Dette års fortjente vinder er en dansk kunstner, bosiddende i Tyskland og på kontrakt med et britisk pladeselskab, som i sin tid blev lanceret i Belgien. Det opsummerer virkelig, hvordan den uafhængige europæiske musikbranche ser ud i dag.«

DUP-formand Kristoffer Rom udtaler:

»DUP er begejstret over, at dette års pris går til en dansk kunstner, især fordi der er tale om en så talentfuld kunstner som Agnes Obel. "Citizen Of Glass" er en modig, kreativ og delikat plade, som ved hver gennemlytning åbner døre til nye verdener.«

Prisen er tidligere uddelt til bl.a. Caribou, José Gonzalez, Adele, The xx og Efterklang.

Vi præsenterer New Nordic Indie

Indsendt af Admin den lør, 03/04/2017 - 11:05

New Nordic Indie er et nyt playliste-community på TidalDeezerSpotify & Apple Music for uafhængigt udgivet musik. Vi har netop lanceret de første playlister.

Den uafhængige musikscene er bannerførere, når det kommer til musikalsk diversitet og kunstnerisk frihed og de uafhængige pladeselskaber er iblandt musikbranchens allermest risikovillige spillere. Det er essentielt at den uafhængiges scenes værdier styrkes og lever videre i fremtidens musikforbrug, så nichemusik og radikale udtryk fortsat kan inspirere og skubbe på udviklingen af ny musik indenfor alle genrer.

Mange playlister fokuserer i dag på performance-data såsom skip rate, markedsføringsbudget og social media-reach, når der skal kurateres sange – og denne tilgang efterlader ikke meget plads til uortodokse genrer og nye musikalske udtryk. New Nordic Indie er sat i verden for at give eksponering til nye kvalitetsudgivelser uanset kunstnernes historik på de førnævnte områder.

Musikjournalister fra hele Skandinavien bedømmer de indsendte sange på en skala fra 1-10 hver uge, og således sikrer vi, at playlistetilføjelser hverken er resultatet af forretningsinteresserer eller algoritmer men i stedet god gammeldags musikalsk passion og faglighed.

New Nordic Indie består af genrefokuserede playlister samt listen New Nordic Friday, der er en skøn mangfoldig sammenblanding af de bedst bedømte tracks uanset genre.

New Nordic Indie er grundlagt af de nordiske organisationer for uafhængige pladeselskaber DUP (DK), FONO (NO), IndieCo (FI) og S.O.M. (SE). Tilsammen repræsenterer grundlæggerne over 500 pladeselskaber, tusinder af artister og titusinder af udgivelse.

Alle uafhængige udgivere, pladeselskaber såvel som selvudgivende artister, er velkomne til at indsende musik til New Nordic Indie. Det gør man således:

  • Registrer dig som Contributor på http://newnordicindie.com/user/register
  • Efter godkendelse af din konto:
    1. Log in
    2. Udfyld submission-formularen for kommende udgivelser (enkelte sange, ikke hele albums)

Lyt til og følg vores playlister via linksene nedenfor. I de kommende uger tilføjer vi playlister, der fokuserer på Jazz & Blues, klassisk musik samt verdensmusik.

Pladeselskabers værdi i den moderne musikverden.

Indsendt af Admin den tir, 01/24/2017 - 11:04

Det at skabe musik handler om passion, inspiration, følelser og kreativt talent. At få succes som kunstner kræver dog også usædvanligt hårdt arbejde, anstrengelser og investeringer - menneskelige såvel som økonomiske. Tendensen over de seneste år har været at nedtone pladeselskabernes rolle i en kunstners succes, ud fra parolen om at alle kanaler er direkte tilgængelige for kunstneren selv, og pladeselskabet dermed overflødigt. En ny undersøgelse fra IFPI og The Worldwide Independent Network (WIN) viser, ikke overraskende, at pladeselskaber stadig i høj grad spiller en rolle i en kunstners succes.

Rapporten Investing in Music, med undertitlen The Value of Record Companies beskæftiger sig med pladeselskabernes investeringer både nationalt og internationalt, og konkluderer blandt andet, at mens pladeselskabernes opgaver i den digitale tidsalder er mangfoldige, er kernemission stadig den samme. Det er en mission der handler om at opdage og breake nye artister, opbygge deres karrierer, og om at få musikken ud til fans'ne.
 
Kristoffer Rom, formand i DUP, udtaler:

" Rapporten viser at pladeselskaberne fortsat er den gren af musikbranchen, som foretager de største investeringer direkte i kunstnerne og deres nye musik. Det er vi stolte af, fordi pladeselskabernes store satsninger på nye kunstnere muliggør musikken som levevej for kunstnerne og forstærker den kunstneriske udvikling. Det er samtidig bemærkelsesværdigt, at det fortsat forholder sig således, selvom store dele af musikbranchens pengestrømme er flyttet over på management- og livebrancherne"

Hent et resumé af rapporten her.

Hent hele rapporten her.